Jak se připravit na pracovní pohovor

Vloženo: 19. 7. 2019

face Monika Schwarzová

Hledání práce je jedna z nejvíce stresujících situací v životě. Pomyslným zkouškou je však pro mnoho z nás přijímací pohovor, a to i přesto, že se většina zaměstnavatelů a personalistů snaží při pracovním pohovoru odbourat stres a nervozitu uchazečů.

Jsme-li v procesu hledání práce, s každým odeslaným životopise doufáme, že budeme pozváni k přijímacímu pohovoru. Pokud se to skutečně podaří a v naší emailové schránce přistane email s pozvánkou ke schůzce, nastává u mnohých z nás situace, kdy bychom nejraději strčili hlavu do písku a dělali, že tu vůbec nejsme. Je jasné, že tímto přístupem se z místa nepohneme, proto vezměme rozum do hrsti, posbírejme zbytky odvahy a vzhůru do toho.

Jak tedy pomoci s odbouráním stresu?
Samozřejmě nelze aplikovat na všechny stejné metody se stejným zaručeným výsledkem. Přeci jen ale existuje pár obecných rad, kterých se můžeme držet. Na začátek je třeba si uvědomit všechny své klady a kvality, o které se mohu při pohovoru opřít. Zkuste si sepsat seznam bodů, co na sobě oceňujete, co je pro vás důležité, v čem se cítíte jistě a dobře, co všechno umíte a co už jste zvládli. Zeptejte se třeba i lidí kolem vás, jaké máte podle nich přednosti. Některé věci totiž u sebe bereme jako samozřejmost​ a nenapadne nás, že to mohou být naše největší zbraně. Stále je tu však pár otázek, které nám vrtají před pohovorem hlavou, a jejich rozřešení může významně ovlivnit náš klid​ a mentální rozpoložení během něho.

Jak se mám na pohovor obléci?
Obecně platí, že bychom měli zvolit něco elegantního, nic extravagantního či vyzývavého. A především by vám mělo být oblečení pohodlné, bude-li vám totiž kdesi cosi vylézat, akorát vás to znervózní a nebudete se soustředit na to, co říkáte. Proto si pamatujme, že méně je někdy více, ale na druhou stranu svůj vzhled nepodceňme a i přesto, že se ucházíte o pozici, kde není vzhled rozhodující, zvolte si oblečení které vás bude vhodně reprezentovat.

Co si mám vzít s sebou?
Někteří zaměstnavatelé vyžadují doložit různé certifikáty, diplomy či ukázky vaší práce. Rozhodně nic nezkazíte tím, když je budete mít sebou. I když nic jiného, ukazujete tím, že jste vložili čas a energii do přípravy. Dalším důležitým dokumentem je váš životopis. Mějte ho u sebe v tištěné a ideálně i elektronické podobě-například na flash disku, přestože jste jej již předem personalistovi zaslali.

Mám pouze odpovídat na otázky, nebo začít mluvit iniciativně?
V úvodu většinou přebírá iniciativu personalista, vyčkejte tedy na položené otázky, ale v odpovědích se nebojte říct vše, co považujete za důležité. Není vhodné  odpovídat jednou větou. Připravte si jednoduchou řeč, která bude volně plynout, ale neučte se jí nazpaměť slovo od slova, může se totiž stát, že zapomenete nějakou část a naprosto vás to rozhodí z rovnováhy.

Jak zareagovat na zákeřné otázky?
Nepanikařte a dejte si čas na promyšlení odpovědi. Nenechte se rozhodit a mějte na paměti, že většinou v těchto situacích nejde tomu, kdo pohovor vede, o obsah vaší odpovědi, ale spíše o vaši reakci. Tazatel chce totiž zjistit, jak reagujete v krizových situacích a pod tlakem a zda dokážete zachovat chladnou hlavu. Každopádně berte v potaz, že i osoba, která sedí na druhém konci stolu je také jen člověk a dokáže odpustit mnohé chyby. Buďte příjemní, sebevědomí, ale ne sebestřední a snažte se ze sebe dostat to nejlepší. Dobře se před pohovorem vyspěte a promyslete si, jakým způsobem se chcete reprezentovat.

Ke konci pohovoru jistě dostanete příležitost pokládat otázky i Vy.

Zde platí pravidlo: Ptejte se! Vyjádříte tak zájem dozvědět se něco navíc, což je většinou vnímáno pozitivně. Na první schůzce se nedoporučuje ptát na výši mzdy. Vyčkejte, zda nebudete dotázáni na požadovanou výši mzdy. Pokud se schůzka blíží ke konci a finanční ohodnocení nebylo zmíněno, můžete požádat o popis systému odměňování a případných bonusů.

Po ukončení pohovoru je třeba domluvit si časový termín, kdy můžete očekávat vyjádření společnosti.

Přejeme mnoho úspěchů!